Świdnica -Bystrzyca Górna – Lubachów - Zagórze Śląskie – Jugowice – Jedlina Zdrój – Wałbrzych – Świebodzice – Strzegom – Żółkiewka – Borów – Dzierzków – Gniewków – Czernica – Zębowice – Jawor – Rogoźnica – Strzegom -Jaworzyna Śląska – Piotrowice Świdnickie – Żarów – Wierzbna – Panków – Śmiałowice – Klecin – Marcinowice – Zebrzydów – Kątki – Wirki – Gogołów – Miłochów - Świdnica
Trasa prowadzi przez malownicze tereny dawnego księstwa świdnicko-jaworskiego i pokazuje liczne ślady działalności gospodarczej człowieka, które powstały w minionych wiekach.
Swój początek bierze w dawnej stolicy księstwa czyli Świdnicy, gdzie znajduje się kilka obiektów wartych obejrzenia. Pierwszy z nich to stojąca przy ul. Nauczycielskiej wieża ciśnień. Jest to 57 metrowa konstrukcja wybudowana w 1877 roku i przebudowana w latach 1902 – 1904. Kolejnym obiektem jest wybudowany w piwnicy budynku przy ul. Tołstoja 7-10 schron telekomunikacyjny z częściowo zachowanym wyposażeniem. Jest to prawdopodobnie jedyny tego typu zachowany obiekt w Europie, którego przeznaczeniem było wzmacnianie sygnału na liniach telefonicznych Drezno - Wrocław oraz Legnica – Kędzierzyn-Koźle. Niestety obiekt udostępniony jest okazjonalnie. Następnym obiektem jest położony przy pl. Grunwaldzkim budynek dworca kolejowego Świdnica Miasto. Dworzec został wybudowany w duchu eklektyzmu w latach 1903-1905 na miejscu starego drewnianego budynku z 1861 roku. Warte obejrzenia są także 2 mosty : pierwszy to położony na rzeką Bystrzycą w ciągu ulicy Wrocławskiej wybudowany w 1902 roku most żelazny oraz drugi, tym razem wybudowany w 1911 roku na potoku Witoszówka w Parku Centralnym most żelbetonowy.
Ze Świdnicy udajemy się przez Bystrzyce Górną do oddalonego o ok. 15 km na południowy-zachód Lubachowa. Po drodze towarzyszy nam oddana do użytku 1.10.1904 roku linia kolejowa Świdnica Kraszowice-Jedlina Zdrój, dzisiaj niestety nieczynna. Ze względu na perfekcyjne wkomponowanie obiektów inżynierskich ( ponad 20 wiaduktów i mostów ) w krajobraz oraz wspaniałe widoki, uznawana jest za jedną z najciekawszych linii kolejowych w Polsce. Ciekawostką, którą możemy obejrzeć jest położona pod jednym z wiaduktów tejże linii w Bystrzycy Górnej sztolnia kopalni srebra, Marie Agnes pochodząca z XVI wieku. Sztolnia ta nie jest przystosowana do obsługi turystów, a jej ewentualna penetracja odbywa się na własną rękę.
Po minięciu Bystrzycy Górnej dojeżdżamy do Lubachowa, gdzie znajduje się : wybudowana w latach 1912-1917 elektrownia wodna oraz zapora na rzece Bystrzycy mająca 44 metry wysokości i 230 metrów długości .
Z Lubachowa udajemy się przez Zagórze Śląskie, Jugowice, Jedlinę Zdrój do Wałbrzycha, gdzie na terenie byłej kopalni „Julia” przy ulicy Wysockiego 28 utworzono Park Wielokulturowy „Stara Kopalnia”mający przypominać o dawnych tradycjach związanych z wydobyciem węgla kamiennego w tym mieście.
Z Wałbrzycha drogą nr 35 jedziemy do Świebodzic, gdzie znajduje się jeden z ciekawszych architektonicznie dworców kolejowych położonych na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry. Jest to wybudowana w 1893 roku obszerna ceglana budowla, zwięczona dwoma wieżami, która służy podróżnym do dnia dzisiejszego.
Następnie udajemy się do Strzegomia, gdzie podziwiać możemy jedną z trzech estakad kolejowych w Polsce. Estakada o długości 630 metrów biegnie plantami i powtarza od zewnątrz linię murów miejskich, otaczając stare miasto, a została wybudowana w 1911 roku.
Ze Strzegomia wyjeżdżamy drogą powiatową i udajemy się do położonej nieopodal Żółkiewki, gdzie zobaczyć można wiatrak typu holenderskiego z 1867 roku.
Następnie przez Borów ( potężne kamieniołomy w eksploatacji ), Dzierzków, Gniewków, Czernicę i Zębowice dojeżdżamy do Jawora. W mieście tym warte obejrzenia są dwa obiekty: ceglana wieża ciśnień z 1889 roku oraz oddany do użytku w 1856 roku dworzec kolejowy o architekturze z elementami neoromańskimi.
Z Jawora udajemy się przez Rogoźnicę oraz Strzegom do Jaworzyny Śląskiej, gdzie w rozwidleniu torów w kierunku Wrocławia i Świdnicy znajduje się wybudowana w latach 1906-1907 parowozownia, w której obecnie mieści się Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku.
Po obejrzeniu bogatych zbiorów muzeum, udajemy się przez Piotrowice Świdnickie oraz Żarów do Wierzbnej, gdzie podziwiać możemy pochodzącą z XVII wieku wieżę ciśnień o wysokości 60 metrów, która dostarczała drewnianym rurociągiem wodę do pobliskiego klasztoru. Z Wierzbnej przez Panków jedziemy do pobliskich Śmiałowic, w których do dzisiaj funkcjonuje zabytkowy młyn.
Po obejrzeniu zabudowań młyna udajemy się przez Klecin, Marcinowice, Zebrzydów, Kątki do Głogowa, gdzie na stoku zachował się wiatrak typu holenderskiego z XIX w. Jest on obecnie zaadaptowany na cele mieszkalne. Z Gogołowa przez Miłochów wracamy do Świdnicy, gdzie kończymy naszą wycieczkę.